Είχα μιλήσει παλιά στη σχολή με 2 οικονομολόγους και όταν τους είπα τι έπρεπε να είχε γίνει μου λένε ότι όντως αυτό που είπα ήταν η μοναδική λύση και πως κάποιες χώρες το εφάρμοσαν το μοντέλο αυτό και ήταν αποτελεσματικό
Βασικά στην Ελλάδα ο κομματισμος είναι βαθιά χαραγμένος όπως και το επιτελικό κράτος
Πολλά κόμματα είναι ικανά για να έχουν τα ψηφαλακια τους να θυσιάσουν την οικονομία της χώρας μόνο για πολιτικό όφελος
Το τι έπρεπε να είχε γίνει είναι μεγάλο ζήτημα
Εγώ θα σου πω για να βγάλεις καντιλες περικοπές σε αμυντικά έως 50% ίσως και παραπάνω και μείωση σε μισθούς δημοσίων ανάλογα πως θα πήγαιναν τα νούμερα.
Με αυτά τα δύο θα είχες λύσει την ρευστότητα και δεν θα χρειαζόσουν να μπεις σε μνημόνια και αναχρηματοδοτησεις
Η λογική έχω χρέος υψηλό και παίρνω επιπλέον δανεικά για να αυξήσω την ρευστότητα σε συνδυασμό με μέτρα φοροεισπρακτικα λαι συρρίκνωση του αεπ είναι φαύλος κύκλος
Κατάλαβες?
Αν είσαι βόδι σίγουρα οχι
Μείωση έγινε στους μισθούς των Δ.Υ.Αυτό που δεν έγινε ήταν απολύσεις και όχι οριζόντιες περικοπές.
Πες οτι κάνεις 50% μείωση στους μισθούς ΔΥ.Αυτομάτως πριονίζεις το διαθέσιμο χρήμα στην αγορά πάνω από 50% αφού κανένας δε θα κάνει πλέον σοβαρές αγορές.Ο ιδιωτικός τομέας βυθίζεται στα τάρταρα παγώνουν όλες οι δραστηριότητες που δεν έχουν σχέση με εξαγωγές και τουρισμό.
Εχεις ένα οικονομικό μοντέλο.Ο Δ.Υ. παίρνει χρήμα πάνω από όσο παράγει χάρη σε δανεικά,το χρήμα αυτό το ξοδεύει π.χ. σε αγορά κατοικίας και κινεί την αγορά.Μόλις κόψεις το δανεικό χρήμα ξεκινούν τα προβλήματα.
Για να γίνει ομαλή μετάβαση σε νέα κατάσταση θα πρέπει κάποιοι να δεχτούν να δουλεύουν με λιγότερο από όσο αξίζουν για να γίνει αντιρρόπηση και να ξοφλήσεις.Αν αυτοί αρνηθούν να το κάνουν το σύστημα μπουκώνει,έχεις όχι μόνο μείωση του βιοτικού επιπέδου αλλά και επικίνδυνη αστάθεια.Π.χ. έχεις 5 Δ.Υ.Οι δύο αποδίδουν στο μέσο όρο,ο ένας άνω του μέσου όρου και οι άλλοι δύο είναι ρεμάλια τελείως ψωλάρουν διαρκώς.Εστω οτι όλοι αυτοί αμοίβονται με 1500 ευρώ έκαστος.Αν μειώσεις τις αποδοχές σε 1000 οι ψωλάδες θα μείνουν γιατί ξέρουν οτι στον ιδιωτικό τομέα θα πιάσουν τα αρχίδια τους,θα αναγκαστούν να μείνουν στο δημόσιο.Οι δύο με μέση επίδοση θα δυσανασχετήσουν,θα σκεφτούν να φύγουν αλλά δεν είναι σίγουροι,πρέπει να κάνουν υπολογισμό για το πώς θα πάνε τα πράγματα τα επόμενα χρόνια.Ο ένας που υπεραποδίδει θα φύγει τρέχοντας.Οπότε έχεις τώρα ένα νέο σημείο ισορροπίας που η μέση απόδοση έχει πέσει και μάλιστα δυσανάλογα με τη μείωση των μισθών.Αυτό σημαίνει οτι πρέπει να δανειστείς ξανά.Κάπως έτσι γινόταν με τα αλλεπάλληλα μνημόνια.Επεφταν συνεχώς έξω στους υπολογισμου΄ς γιατί δεν υπολο΄γιζαν τις αντιδράσεις στις οριζόντιες περικοπές,νόμιζαν οτι οι επιδόσεις είναι σταθερές επειδή ο πληθυσμός είναι ο ίδιος.Και τι θα γίνει αν οι υπόλοιποι δύο υπάλληλοι του μέσου όρου που μένουν αρχίζουν να κωλωβαράνε και αυτοί?Εδώ το πρόβλημα βαθαίνει ακόμη περισσότερο εκεί πας πλέον για ξεπούλημα.Φαντάσου να έχεις μια επιχείρηση που όλοι τα ξύνουνε ή τον παίζουν.Λες τελειώσαμε σα χώρα πάμε αλλού ή ζούμε με ελεημοσύνη επιδόματα.
Εκεί είναι και η αδυναμία απόδοσης ευθυνών αφού όλοι από την πλευρά τους ε΄χουν δίκιο.Ο ψωλάς θα πει εγώ ρε φίλε τι φταίω?Εγώ ψωλάρω εις το διηνεκές.Και δεκαετία 80 και 90 και πριν και μετά έτσι ήμουνα,από γεννήσεως ελληνικού κάτους.Θες λύση?Θα βγάλεις λύση με εμένα μέσα τον ψωλά.Αλλιώς δεν υπάρχει λύση,δεν το δέχομαι.Ο μέσος όρος θα πει,τι φταίω εγώ ρε παιδιά εγώ μέσος όρος ήμουνα,με πατήσατε κάτω.Τι κίνητρο να έχω,όλα μαύρα.Δεν αξίζω αυτά τα χάλια.Ο αποδοτικός θα πει τρελός είσαι ρε τύπε να δουλεύω εγώ σα σκύλος για να ξεπληρωθούν τα χρέη που μας φόρτωσε η αργομισθία των ψωλάδων?Δε γαμιέσαι λέω εγώ.Να τα ζητήσεις από αυτούς.Οπότε μιλάμε για κατάσταση που δε βγάζεις άκρη,ολόκληρο μοντέλο κοινωνίας,οικονομίας καταρρέει και ο ένας ρίχνει το φταίξιμο στον άλλον.
Κανονικά θα επερχόταν πλήρης διάλυση αν δεν έκαναν bail out οι Ευρωπαίοι και δεν εκτονωνόταν η κοινωνική οργή σε Τσίπρες κτλ.Είχε Αγιο η αστική τάξη,φτηνά τη γλίτωσε.