Νέα

Κρητική Μουσική

  • Μέλος που άνοιξε το νήμα Διαγραμμένο μέλος 136408
  • Ημερομηνία ανοίγματος
  • Απαντήσεις 114
  • Εμφανίσεις 5K
  • Tagged users Καμία
  • Βλέπουν το thread αυτή τη στιγμή 1 άτομα (0 μέλη και 1 επισκέπτες)

KRITIKOS1985

Σεβαστός
Εγγρ.
6 Ιουν 2011
Μηνύματα
9.187
Κριτικές
55
Like
367
Πόντοι
1.016
Δεν εχω σκοπο να μπω σε καμια αντιπαράθεση κα εξ αρχης δηλωνω οτι δεν εχω σε λιγοτερη εκτιμηση τον Σκουλα ή τον Καρπουζομανωλη απο τον Κουνελη ή τον Στρατη τον Γαλαθιανο (τυχαια ολα τα ονοματα)
Για αυτους που δεν γνωριζουν....
Η ραχοκοκαλιά αυτου που  τωρα ονομαζουμε Κρητικη μουσικη δημιουργηθηκε με βιολι.
Δια καποιο λογο που δεν γνωριζω ο πισοκοκκαλος Συμων Καρρας σαν διευθυντής του μουσικου προγραμματος του ΕΙΡ έβγαλε φιρμανι καπου στο μεσα της 10ετιας του 50 με το οποιο απαγόρευε την μεταδοση της Κρητικης μουσικης με βιολι. (νομιζω ακομα ειναι εν ισχυ, ασχετα που τωρα δεν εφαρμοζεται).
Φανταστείτε  λοιπον σε μια εποχη που το μονο μεσο διαδοσης ηταν το ραδιόφωνο να ισχύει αυτη η απαγορευση. Δεν γνωριζω τα κινητρα του Σ. Καρρα ουτε πιοι τον υποκινησαν.
Πολύ σωστός...
 

lefteris38

Μέλος
Εγγρ.
14 Νοε 2005
Μηνύματα
3.677
Like
843
Πόντοι
96
και συνεχιζω... Επαναλαμβανω... συζητηση κανω, αντιπαραθεση οχι...
============================
Και το σημαντικότερο στοιχείο βέβαια, σχεδόν όλες οι μελωδίες που ηχογραφήθηκαν κατά τα χρόνια του μεσοπολέμου από λυράρηδες του Ρεθύμνου, είναι χανιώτικες και κισσαμίτικες διασκευές και όχι ρεθυμνιώτικες συνθέσεις, πράγμα που ασφαλώς το παραδέχονταν τότε και οι ίδιοι οι λυράρηδες. Για παράδειγμα, η κλασσική «Σειρά του Ροδινού». Τα συρτά που παίχθηκαν από τον θρυλικό αυτόν λυράρη είναι απλές διασκευές χανιώτικων συρτών, αρκετά παραποιημένες βέβαια, μιας και τα μέσα τότε ήταν ανασταλτικά για να κατανοηθεί μια μελωδία. Με την σειρά, παραθέτουμε τις γνήσιες ονομασίες των μελωδιών αυτών: Χανιώτικος συρτός αγνώστου συνθέτη, ΄Β Λουσακιανός του Κιώρου, Αερινιώτης του Φελεσογιάννη, Σελινιώτικος του Βουρογιάννη, Ηλέκτρα του Φελεσογιάννη, Καρεφυλλιανός του Καναρίνη, Τοπολιανός του Φαντομανώλη, Βουλγαριανός του Ζερβού.(9)

Σε ένα οδοιπορικό της Δόμνας Σαμίου, κατά τα μέσα της δεκαετίας του ’70 με στόχο την «αυθεντική καταγραφή» της κρητικής μουσικής, παρουσιάστηκε ο νομός Ρεθύμνης και συγκεκριμένα, η Κρύα Βρύση της επαρχίας Αγ.Βασιλείου, η πόλη του Ρεθύμνου και ταΑνώγεια. Στο Ρέθυμνο, η κυρία Σαμίου βρήκε τον αξέχαστο δεξιοτέχνη, τον Στέλιο Φουσταλιεράκη και του ζήτησε να παίξει μερικά δικά του παραδοσιακά συρτά. Ο Στέλιος Φουσταλιεράκης όμως, με το ήθος που τον χαρακτήριζε, απάντησε «δικά μου συρτά, δεν έχω συνθέσει. Όλα αυτά που παίζουμε στο Ρέθεμνος είναι κισσαμίτικα που τα μάθαμε από τους βιολατόρους των Χανίων».

Οι μαρτυρίες, τόσο του ανεπανάληπτου Κώστα Μουντάκη, όσο και του θρυλικού λυράρη των Ανωγείων, Μανώλη Πασπαράκη ή Στραβού, δηλώνουν ότι τα συρτά στην ευρύτερη περιοχή του Μυλοποτάμου διαδόθηκαν ως επί το πλείστον μετά την κατοχή....
 
OP
OP
Δ

Διαγραμμένο μέλος 136408

Επισκέπτης
Μια κατ' εξαίρεση παρέμβαση:

Περί Καρρά: πιστεύω ότι θεωρούσε το βιολί στην κρητική μουσική ως δείγμα παρακμής.
Αν το βιολί πέρασε από τους δυτικούς με την κατοχή της Κρήτης, σε παράλληλη χρήση
με την αρχέγονη "βυζαντινή" λύρα, το τοπίο έπρεπε να "καθαριστεί" και να επανέλθει
στις "αυθεντικές" του μορφές. Αυτό ήταν νομίζω το σκεπτικό του "θεματοφύλακα" Καρρά
είτε κάποιοι συμφωνούν, είτε κάποιοι διαφωνούν. Νομίζω ότι και για τη χρήση του
μαντολίνου δεν θα είχε διαφορετική άποψη. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν και περιπτώσεις
όπου μεταπολεμικά το μπουζούκι, έπαιρνε τον ρόλο του λαούτου συνοδεύοντας τη λύρα
(βλ. π.χ. συνοδεία Αντώνη Καρεκλά). Αυτό, με την ίδια λογική θα ήταν ανεπίτρεπτο
για τον Καρρά, άσχετα βέβαια, αν το μουσικό αποτέλεσμα δεν υστερεί καθόλου
και αν το μπουζούκι δεν είναι δυτικό όργανο, αλλά της ανατολικής παράδοσης.
Η μουσική προχωρά και δεν είναι για το μουσείο ή για τις αίθουσες συναυλιών.
Αν π.χ. δύο μουσικοί έχουν το ταλέντο να ξεσηκώνουν τον κόσμο να χορέψει, ας το κάνουν
με όποια οργανικά μέσα διαθέτουν, εφόσον η καθαυτή μουσική δεν χάνει την ουσία της.
Αυτό όμως είναι άλλη υπόθεση που σηκώνει κουβέντα.

 

lefteris38

Μέλος
Εγγρ.
14 Νοε 2005
Μηνύματα
3.677
Like
843
Πόντοι
96
Μια κατ' εξαίρεση παρέμβαση:

Περί Καρρά: πιστεύω ότι θεωρούσε το βιολί στην κρητική μουσική ως δείγμα παρακμής.

Αν το βιολί πέρασε από τους δυτικούς με την κατοχή της Κρήτης, σε παράλληλη χρήση
με την αρχέγονη "βυζαντινή" λύρα, το τοπίο έπρεπε να "καθαριστεί" και να επανέλθει
στις "αυθεντικές" του μορφές. Αυτό ήταν νομίζω το σκεπτικό του "θεματοφύλακα" Καρρά
είτε κάποιοι συμφωνούν, είτε κάποιοι διαφωνούν. Νομίζω ότι και για τη χρήση του
μαντολίνου δεν θα είχε διαφορετική άποψη. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν και περιπτώσεις
όπου μεταπολεμικά το μπουζούκι, έπαιρνε τον ρόλο του λαούτου συνοδεύοντας τη λύρα
(βλ. π.χ. συνοδεία Αντώνη Καρεκλά). Αυτό, με την ίδια λογική θα ήταν ανεπίτρεπτο
για τον Καρρά, άσχετα βέβαια, αν το μουσικό αποτέλεσμα δεν υστερεί καθόλου
και αν το μπουζούκι δεν είναι δυτικό όργανο, αλλά της ανατολικής παράδοσης.
Η μουσική προχωρά και δεν είναι για το μουσείο ή για τις αίθουσες συναυλιών.
Αν π.χ. δύο μουσικοί έχουν το ταλέντο να ξεσηκώνουν τον κόσμο να χορέψει, ας το κάνουν
με όποια οργανικά μέσα διαθέτουν, εφόσον η καθαυτή μουσική δεν χάνει την ουσία της.
Αυτό όμως είναι άλλη υπόθεση που σηκώνει κουβέντα.

Γιατι να το θεωρει δειγμα παρακμής την εποχη μαλιστα που η δημιουργια με το βιολι κυριολεκτικα μεγαλουργουσε; (Βλεπε Μαριανος, Χαρχαλης, Μαυρος, Ναυτης, κ.α.) Καποιον αλλο λογο ειχε, που οποιος και να ειναι δεν ευσταθει,  γιαυτο τον ειπα και πισοκοκαλο τον ξεφτυλα.
 

Kala_na_pername

Μέλος
Εγγρ.
29 Δεκ 2016
Μηνύματα
554
Κριτικές
1
Like
91
Πόντοι
6
Ετσι ακριβως τα μεγαλα..πνευματα βασικα τωρα μολις επεσε στα αυτια μου ενα τραγουδακι ασχετο με κρητικη μουσικη αλλα μου αρεσε πολυ το παραθετω λοιπον γιατι πανω απολα η μουσικη...

 
OP
OP
Δ

Διαγραμμένο μέλος 136408

Επισκέπτης
Ετσι ακριβως τα μεγαλα..πνευματα βασικα τωρα μολις επεσε στα αυτια μου ενα τραγουδακι ασχετο με κρητικη μουσικη αλλα μου αρεσε πολυ το παραθετω λοιπον γιατι πανω απολα η μουσικη...


Η Κανά όμως, το έχει πεί πολύ καλύτερα στο ορίτζιναλ...
 

Kala_na_pername

Μέλος
Εγγρ.
29 Δεκ 2016
Μηνύματα
554
Κριτικές
1
Like
91
Πόντοι
6
Συμφωνω απολυτα σε αυτο αλλο επιπεδο η Κανα φωνητικα φιλε μου
 

Zebu

Γλομπεο-Μύστης
Εγγρ.
8 Μαΐ 2016
Μηνύματα
24.650
Κριτικές
42
Like
25.281
Πόντοι
25.846
Ίντα γινε ρε κοπέλια; Πραμα δεν ανεβάσατε τόσο καιρό.

 

Stories

Νέο!

Stories

Top Bottom