Δοκιμασα τι θα συμβει αν βαλω σινεμασκοπ
(συγκεκριμενα, το "El Club" που ειχα ευκαιρο) και πατησω "Πληρη Οθονη". Πραγματι, εβγαλε μπαρες πανω και κατω, ΕΠΕΙΔΗ ΗΤΑΝ ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΕΙ 16:9 ΧΩΡΙΣ [size=12pt]ΑΚΡΑΙΕΣ[/size] ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ!
Ομως ολες τις ταινιες που κινουνται απο 1.33 (σπανιο) εως 1.85, τις κανει full frame χωρις κροπ. => Δηλαδη, τις ΑΛΛΟΙΩΝΕΙ!
Αν πατησω "4:3" σε μια ταινια του Αϊζενστάιν, θα την φερει στο φυσικο της Φορμά. Το ιδιο, πχ, και ο "Μεγαλεξανδρος" του Αγγελοπουλου (απ' τις τελευταιες "τετραγωνες" ταινιες- μαζι με την, πολυ πιο πρόσφατη, Ida).
Αλλά αυτο ειναι θεμα συμπτωσης. Εγω θελω να παιζει την ταινια ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ.
Χωρις να παιρνει πρωτοβουλίες για να την προσαρμοσει στο 16:9
- ειτε ειναι 1.33 ειτε ειναι 2.76.
Τόσο περιεργο ειναι αυτο που ζηταω, γαμω την πουτανα μου???
Πάμε πάλι.
1. Το 16:9 είναι (περίπου), το 1:1,85. Κοινώς, οι ταινίες αυτού του φορμά, προβάλλονται "κανονικά" σε όλη την ευρεία οθόνη, χωρίς μπάρες και με απειροελάχιστη, σχεδόν μη μετρήσιμη παραμόρφωση.
2. Το 4:3 είναι ακριβώς το 1:1,33 και περίπου το 1:1,37 (τα λεγόμενα ακαδημαϊκά φορμά). Σε προβολή 16:9, η εικόνα δεν κροπάρεται, αλλά βέβαια παραμορφώνεται, οπότε χρειάζεται χειροκίνητη αλλαγή.
3. Πλέον, στις HD εκδοχές που από τη μάνα τους είναι 16:9, το 4:3, περιέχεται σε εικόνα με μπάρες δεξιά αριστερά. Δηλαδή, το προβάλλεις σε 16:9, αλλά βλέπεις την εικόνα στην αρχική της μορφή.
4. Το σκόουπ, 1:2,35 κλπ. (τα σκόουπ ανάλογα την εταιρεία και την προέλευση ποικίλουν). Στο 16:9, θα προβληθεί με μπάρες πάνω κάτω με απώλειες (ελαφρό κροπ στις άκρες). Αυτό εφόσον περιέχεται σε εικόνα 16:9. Αν περιέχεται σε εικόνα 4:3 (συμβαίνει σε παλιά dvd), προβάλλεται πάλι σε 4:3, με μπάρες πάνω κάτω, δεξιά αριστερά (σοβαρό κροπ στις άκρες). Στην περίπτωση αυτή, η επιλογή ζουμ μεγαλώνει την εικόνα, αλλά δεν σώζει κάτι σε απώλειες.
Από τη δική μου εμπειρία, συμβαίνει συχνά η συσκευή να πηγαίνει μόνη της στο 16:9, ό,τι κι αν προβάλλει, οπότε πρέπει να ξέρουμε (ή να υποψιαζόμαστε) το αυθεντικό φορμά.
Δυστυχώς, τα κινηματογραφικά παράθυρα (η πόρτα στην αργκό των σινεματζήδων), δεν είναι ακριβώς προσαρμοσμένα στα τηλεοπτικά φορμά (ας πούμε, το 16:9, είναι περίπου 1:1,77 κι όχι 1:1,85) οπότε σε κάθε περίπτωση ΔΕΝ θα δεις το αυθεντικό κινηματογραφικό κάδρο (αυτό ισχύει κυρίως σε παλιότερες ταινίες ή σε σύγχρονες που φορές γυρίζονται σε φιλμ, ανεξαρτήτως μετέπειτα επεξεργασίας).
Κοινώς, μέχρι νεωτέρας, αναγκαστικά πρέπει να δουλεύουμε και χειροκίνητα. Πιο σαφής δεν μπορώ να γίνω.
ΥΓ. Τα πράγματα γίνονται πολύ πιο πολύπλοκα σε ταινίες με φορμά 1:1,66 (σημειωτέον, φορμά πολύ δημοφιλές στην Ελλάδα και τις ανατολικές χώρες μέχρι πριν μερικά χρόνια). Αν η εικόνα είναι HD, κανένα πρόβλημα, προβάλλεται από μόνη της σε 16:9, με μπάρες δεξιά αριστερά (λεπτότερες από ό,τι σε ταινίες 1:1,33). Αν όχι, είτε πηγαίνουμε στην προβολή AUTO (αν έχουμε dvd ¨η αρχείο) ή δοκιμάσουμε το 14:9 (με ελαφρά παραμόρφωση). Το 4:3 και το 16:9 επιφέρουν σοβαρή παραμόρφωση. Δυστυχώς, τα κανάλια προβάλουν κατά κανόνα τις 1:1,66 σε 16:9 με ό,τι αυτό συνεπάγεται.